۲ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

مسائل هزاره

هفت مسئله در سال 2000 از سوی موسسه ریاضی کِلِی به عنوان مسائل هزاره مطرح شدند که به حل هر یک از این ها جایزه یک میلیون دلاری تعلق می گیرد. تا زمان حاضر تنها یکی از این هفت مساله یعنی حدس پوآنکاره حل شده است. اثباتی از این حدس در سال 2003 توسط پِرلمان بر مبنای کارهای ریچارد هامیلتون داده شد. این اثبات در سال 2006 کامل شد و به همین دلیل نشان فیلدز به پرلمان تعلق گرفت اما وی از قبول آن امتناع ورزید. او همچنین جایزه یک میلیون دلاری موسسه کلی را نپذیرفت. آن طور که خود پرلمان گفته این جوایز ناعادلانه اند، چرا که سهم او در حل این مسئله بیشتر از هامیلتون نبوده است.

برای اینکه این مسئله را بیان کنیم ابتدا باید درکی از مفهوم فضای همبند ساده داشته باشیم. به طور شهودی یک فضا همبند ساده است اگر بتوانیم هر حلقه در آن را به یک نقطه جمع کنیم. مثلا حلقه روی کره در شکل زیر را می توانیم به یک نقطه جمع کنیم:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

... WHAT IS

... WHAT IS عنوان یکی از ستون های مجله Notices انجمن ریاضی آمریکاست. این ستون که مخاطب آن دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند مفاهیمی از ریاضیات را به زبانی ساده و روان بیان می کند. این نوشته ها معمولا توسط اساتید دانشگاه آماده شده و در حدود سه-چهار صفحه هستتند. ستون این ماه درباره تقلیل بورل است که به ویژه برای منطق دوستان جالب خواهد بود. از قضا شماره این ماه شامل خاطراتی از دوستان و همکاران خانم میرزاخانی همراه با یک گزارش توصیفی از دستاوردهای ریاضی ایشان است.

یک آقایی به نام Armin Straub هم زحمت کشیده اند و ستون های شماره های مختلف را در یک جا جمع آوری کرده اند که می توانید آن ها را از اینجا ببیند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰