گزارش برنامه به قلم خانم سحر ایمانی

برنامه بزرگداشت روز زنان در ریاضیات، بالاخره در روز شنبه 21 اردیبهشت ماه برگزار شد. برنامه‌ای که از حدود دو ماه قبل جرقه‌های اولیه‌ی ضرورت برگزاری آن برای دانشکده علوم ریاضی دانشگاه، از سوی بزرگان و پیشکسوتان دغدغه‌مند گوش‌زد شده و با توجه به ثبت این روز به مناسبت زادروز زنده یاد دکتر مریم میرزاخانی در اتحادیه بین‌المللی ریاضیدانان، به اتفاق مقبول طبع خانواده دانشکده واقع شده بود.
هسته اولیه تصمیم گیرندگان برای نحوه برگزاری برنامه، پس از بررسی موضوعات مختلف، بالاخره تصمیم مهمی گرفتند و آن اینکه این برنامه به طور اختصاصی فرصتی برای بیان حرف‌ها و دغدغه‌های جامعه خانم‌ها در ریاضیات و به طور کلی در علم باشد. به این ترتیب کار آغاز شد!

از عده‌ای از دانشجویان خانم در داخل و عده‌ای در خارج از ایران خواسته شد که در قالب ویدئوهایی به بیان تجربه‌ها و دغدغه‌ها، و نیز به اشتراک گذاشتن آمال و خواسته‌هایشان برای دیگران بپردازند. از قضا ویدئوهای ارسال شده بسیار پربار و جالب از آب درآمد. از مقایسه بین حضور و جایگاه خانم‌ها در دانشکده‌های مختلف از دانشگاه‌های متنوع، تا بیان راهکارهای تشویقی اتخاذ شده در مجامع علمی گوناگون برای حضور خانم‌ها در این ویدئوها یافت میشد. راهکارهایی که گاه تبعات مثبت و گاه تبعات منفی در پی داشته است.

همچنین در برنامه از سخنرانان ارجمندی همچون دکتر سیاوش شهشهانی و دکتر الهام یاوری دعوت به‌عمل آمد. و نیز سعی شد که در قالب یک میزگرد به بررسی مسائل خانم‌ها در جوامع علمی و به ویژه جامعه ریاضی پرداخته شود. اعضای میزگرد را دکتر یاسمن فرزان، دکتر امید نقشینه ارجمند و دکتر الهام یاوری تشکیل می‌دادند. که صحبت‌های تامل برانگیز و متفاوتی از سوی این افراد بیان شد. و در آخر نیز ویدئویی از مصاحبه با دانشجویان دانشکده پخش شد. ویدئویی که تهیه و تدوین آن به دست دوستانی از گروه اجرایی انجام شد که چندین روز مشغول به کار بوده و تا پاسی از شب جمعه در محل روزنامه شریف خالصانه مشغول به کار بودند تا کار را به پخش برسانند! برنامه به صرف افطار و دورهمی همه اعضای دانشکده به پایان رسید. اما آنچه به چشم آمدنی مینمود ابراز خرسندی‌ها و ناخرسندی‌ها از موضوعات بیان شده، گفتگوها و حتی بحث‌هایی بود که تا چند روز پس از مراسم همچنان ادامه داشت و سوالات مختلفی که کمابیش به گوش گروه اجرایی برنامه می‌رسید. سوالاتی از قبیل آنکه آیا واقعا جامعه خانم‌ها در عرصه علمی با مشکلات و مسائلی رو به رو هستند که آقایان با آن‌ها و یا حتی معادلی از آن مسائل مواجه نیستند؟ اگر آری، چه کمکی از سوی جامعه علمی برمیآید؟ راهکارهای درست و مثبت برای بهبود این وضع کدام‌اند؟ و آیا برای ارائه راهکارها باید به تفاوت‌های میان خانم‌ها و آقایان توجه نمود؟ به نظر می‌رسد که پاسخگویی به سوالاتی از این قبیل نیازمند بررسی پارامترهای گوناگونی باشد که البته این مهم با حمایت مداوم مسئولان بهتر  محقق میشود.
در پایان گروه اجرایی برنامه ضمن ابراز خرسندی از همدلی صمیمانه خانواده دانشکده علوم ریاضی در برگزاری این مراسم امیدوار است که این برنامه توانسته باشد بخشی از دغدغه‌ها را بیان نموده و برای دانشجویان و همه افراد دغدغه‌مند در این زمینه روشنگر و راهگشا باشد.